A motívum egy olyan külsõ, vagy
belsõ jel, amely az egyén életében, életvitelében
várhatóan bekövetkezhetõ változásokat
jelzi, ezzel cselekvésre késztetve az embert a változás
elõsegítésére vagy annak megakadályozására.
Motívumnak nevezzük többek között a test szükségállapotait,
külsõ mozzanatot, ami veszélyforrást jelenthet,
az érzelmeket, elemi ösztönöket kiváltó
külsõ vagy belsõ ingereket. Az egyénre gyakorolt
hatás alapján megkülönböztetünk pozitív
és negatív érzelmeket kiváltó motívumokat.
Pozitív lehet egy képzeleti kép, amely alkotásra
készteti az embert, negatív pedig valamilyen jelzés,
ami félelemérzetet, szorongást vált ki.
Mivel az emberben egyszerre több motívum
is megjelenhet, logikus, hogy kell lennie valamilyen döntéshozatalnak,
ami arra irányul, hogy melyik motívum kerekedik felül a
másikon, melyiknek engedelmeskedik az adott személy. Például,
én itt most írom ezt a dolgozatot, és közben tudom,
hogy két óra múlva lesz egy koncert, amelyre el szeretnék
menni. Tudom azonban, hogy ezt a dolgozatot hamarosan be kell adnom, így
ha nem fejezem be a koncert kezdetéig a munkát, nem megyek el,
hanem folytatom a dolgozat írását. Két jelen lévõ
motívum közül gyõzött az erõsebb, vagy
azért, mert félelemérzetet kelt bennem a bukás
gondolata, vagy egyszerû kötelességtudatból. A másik
motívum azonban tovább dolgozik bennem, és ha egy bizonyos
idõn belül nem elégítem ki, negatív emocionális
töltést nyerhet, fájdalomérzésbe megy át.
Ha például nem megyek el a koncertre, nem tudok elmenni a következõre
sem, sõt még az azután levõre sem, egyfajta hiányérzet
alakulhat ki bennem.
A két motívum "harca" azért
alakulhatott ki bennem, mert egy idõben nem lehet mind a kettõnek
eleget tenni. Ennek a belsõ konfliktusnak az elhatározás
vetett véget. Ez egyfajta döntéshozatal, amely által
az egyik motívum felülkerekedik a másikon. Az elhatározás
azonban még semmit nem jelent, csak elindítja a cselekvést
valamelyik motívum javára. Nem egyszerûen arról
van azonban szó, hogy az erõsebb motívum gyõz,
elõfordulhat az is, hogy az elhatározás az egyébként
gyengébb motívumot részesíti elõnyben.
A motívum erõsségét nem határozza meg okvetlenül
az, hogy kielégítése milyen erõsségû
pozitív érzelemmel járna. Ha például én
ígéretet teszek valakinek, hogy kölcsönadom neki a
pszichológia könyvemet, de még nem fejeztem be a tanulás,
fellép két motívum. Az egyik az ígéretem,
a másik a személyes siker utáni vágy, a tanulás
befejezése. Mind a kettõ egyszerre nem teljesíthetõ,
és habár az utóbbi motívum erõsebb, én
kölcsön fogom adni a könyvem, mert az elhatározásom
ezt a motívumot erõsíti. Természetesen elõfordulhat
az is, hogy az ember érzi, a tisztesség azt követeli, hogy
betartsa ígéretét, mégsem foglya odaadni a könyvet,
mert az elhatározása a személyes siker utáni vágy
motívumát foglya erõsíteni. Számtalanszor
van rá példa, hogy valaki tudja, hogy egy bizonyos cselekedete
a közösség ellenvetését foglya eredményezni,
mert az erkölcstelen, vagy etikátlan, mégis meg fogja azt
tenni, mivel ez a motívum az erõsebb.
Ott azonban, ahol a két motívum erõssége
közötti különbség nagy és már eleve
adott, az erõsebb motívum fog gyõzni. Ha például
egy anya könyvet olvas, de meghallja hogy sír a gyermeke, normális
esetben gondolkodás nélkül leteszi a könyvet, és
megy megvigasztalni a gyereket, egyszerûen azért, mert az anyai
ösztönzés jóval erõsebb, mint a könyv
utáni érdeklõdés. Egy másik példa,
hogy az ember nem hajlandó bármiért kockára tenni
az életét.
Két azonos erõsségû motívum
az elhatározás megszületéséig egyszerre is
jelen lehet az emberben, és kifejtheti hatását. Mind
a kettõ kiválthat egyszerre emlékezést, gondolkodást,
képzeleti mûködést, ezek befolyásolhatják
a két motívum közötti erõviszonyokat. Mindeközben
az egyén mérlegre teszi a két motívumot, latolgat,
így többször is változhat a motívumok közti
elsõbbség. Ha ez a latolgatás túl sokáig
elhúzódik, belsõ vívódás alakulhat
ki, amely gyengíti a többi cselekvés hatékonyságát,
rossz kedélyállapotot eredményezhet. E mérlegelés
során alakulhat azonban ki a helyesnek és a szükségesnek
a felismerése, melynek további motiválóereje van.
A döntéshozatalhoz egy bizonyos reakcióidõre
van szükség, amely egyénenként különbözõ
hosszúságú lehet. A sikeres üzletemberek igen gyorsan
döntenek a fellépõ motívumok között, vannak
azonban gyenge akaratú emberek, akiknél ez a reakcióidõ
nagyon hosszú lehet, sõt jóval a döntés meghozatala
után, a cselekvés alatt újra elõtérbe kerülhet
a másik motívum bizonytalanságot okozva ezzel. Egyes
emberek újra és újra felülvizsgálják
saját döntéseiket, mások viszont egyáltalán
nem képesek erre, és akkor is továbbfolytatják
cselekvésüket, mikor már rájöttek tévedésükre.
A cselekvés szempontjából mindkét eset káros,
egyik személy sem alkalmas vezetõ szerep betöltésére.
Az ok, hogy a legyõzött, gyengébb motívum egy ideig
még továbbra is fellelhetõ a tudatban, hatással
lehet a cselekvésre.
Az embert általában az élvezet
keresése és a szenvedés elkerülése vezérli
döntéseiben, vagyis elõfordulhat, hogy az aktuálisan
több élvezetet kínáló motívum helyett
a jelenleg kevesebb, de a jövõ egy adott pillanatában több
örömet nyújtó motívum mellett fog dönteni.
Ha például van valamennyi pénzem, akkor nem megyek most
étterembe ebédelni, hanem készítek magamnak ebédet,
hogy az így megtakarított pénzbõl másnap
elmehessek a barátnõmmel fagyizni. Másik példa
erre, a saját életüket egy eszméért feláldozó
emberek esete, akiket az a motívum vezérel, hogy áldozathozatalukkal
könnyítettek embertársaik életén.
Összességében elmondható,
hogy az elhatározás a motívumok harcának lefolyása
alapján jön létre, de ezután visszahat e harc lefolyására.
|